Alle Tags
Food & Agri
3 min lezen

Goedkope Poolse Gouda wint steeds meer terrein

Robert den Hertog gepubliceerd op november 1, 2019

Annual Insight gelooft dat het gebruik van data in toenemende mate van belang is om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen. In deze maandelijkse rubriek nemen wij de lezer mee in hoe de groeiende hoeveelheid gebruikt kan worden bij het beter begrijpen van ontwikkelingen binnen de zuivelmarkt. Deze maand als topic: De opkomst van Duitse en Poolse Gouda kaas.


Nederlandse Gouda minder in trek, goedkoper Pools alternatief wint terrein in Duitsland

Nederland en Duitsland zijn de belangrijkste producenten van Gouda, én elkaars belangrijkste handelspartners voor dit product. De data over de periode 2015-2018 toont aan dat die relatie aan het veranderen is.

Duitsland importeert steeds minder Gouda, wat volledig betrekking heeft op een teruglopende import van Nederlandse Gouda. Loopt de Duitse import van Gouda vanuit alle landen terug? Zeker niet. Tegenover de daling van Nederlandse Gouda staat een sterke opkomst van Polen, waar Duitsland gemiddeld voor 25% lagere kiloprijzen Gouda vandaan importeert.

Poolse export van Gouda blijft binnen Europa

Duitsland is niet het enige land waar in toenemende mate Poolse Gouda naartoe wordt geëxporteerd. De export van Poolse Gouda naar vrijwel ieder Europees land groeit. De exportvolumes zijn nog relatief klein (19.000 ton), maar groeien keihard (+60% sinds 2015). Qua productie van halfharde kaas bevindt Polen zich in 2018 in Europa op de 3e met 228.000 ton (+63% sinds 2015). Poolse bedrijven lijken echter nog niet zover dat ze zich ook richten op export buiten Europa, gegeven de minimale volumes die hier verhandeld worden.

 Tegenover de daling van Nederlandse Gouda staat een sterke opkomst van Polen

Maar welke partijen zitten er achter de opkomst van Polen? Wat opvalt is dat het overwegend écht Poolse bedrijven zijn. Om er drie uit te lichten: Polindus, Polmlek en OSM Gizycko. Alle drie actief in Nederlandse kazen (naast Gouda ook Edam) in zowel blokken als plakken en sterk groeiend gepaard met gezonde winstniveaus.

 

Deze groei wordt gedreven door investeringen, zowel in bestaande faciliteiten als overnames. Zo groeit de vaste kapitaalbasis (gebouwen, machines etc.) van Polmlek met € 48.8 miljoen in drie jaar tijd (+550% ten opzichte van 2015). En de expansiedrift lijkt nog niet ten einde: zo neemt Polmlek in 2019 het Poolse Lacpol Group over en voegt het daarmee meer dan € 150 miljoen omzet toe aan het concern. Het lijkt een kwestie van tijd voordat de Poolse bedrijven zich ook buiten Europa gaan roeren.

Concurrentie voor Nederland op de verre exportmarkten

De Duitse productie van halfharde kaas groeit met +9.000 ton naar bijna 690.000 ton in 2018, maar vooral de exportontwikkeling is opmerkelijk te noemen: ondanks een terugloop van de export naar Nederland met 16.500 ton groeit de Duitse export van Gouda met 5.000 ton naar 144.500 ton in 2018 - tegenover 315.000 ton export vanuit Nederland. Gekeken naar de belangrijkste groeimarkten van Duitsland valt op dat Nederland hier weliswaar ook groei weet te realiseren, echter een mindere sterke toename. Japan is de uitzondering, hier boekt de Nederlandse Gouda een significante terreinwinst ten opzichte van onze Oosterburen.

Hoe anticiperen?

De Nederlandse kaasproductie en -export zit nog altijd in de lift. We zijn nog steeds meer dan twee keer zo groot als Duitsland qua export van Gouda en wat we verliezen aan handel met Duitsland vangen we op met groei elders (vnl. Japan, Frankrijk, België, UK, Mexico en Chili). Op de verre exportmarkten zien we de concurrentie echter toenemen, van met name Duitsland. Het lijkt echter een kwestie van tijd voordat Polen zich ook mengt in de strijd om de consument in o.a. het Oostblok, Azië en Zuid-Amerika.

Vragen die Nederlandse kaashandelaren zich zouden kunnen stellen:

  • Wat zeggen deze cijfers over de marktvooruitzichten voor Nederlandse Gouda?

  • Is het zaak om de te anticiperen op een verdere daling van de handel met Duitsland?

  • Hoe kunnen Nederlandse bedrijven hun Duitse (en Poolse) concurrenten aftroeven in het buitenland, als we het op prijs niet kunnen winnen?

Met andere woorden: hoe behouden we onze positie in de wereldwijde markt voor Gouda?

 

Maandelijks inzicht in de productie en handelsstromen

Wil je weten hoe de vork precies in de steel zit, én als beste geïnformeerd blijven? De ANNUALINSIGHT Market Monitor biedt maandelijks inzicht in de landelijke productievolumes en internationale handelsstromen van belangrijke voedingsmiddelen. In een interactieve BI-omgeving.

Een greep uit de toepassingen: bepaal de omvang van een markt en jouw aandeel hierin, spot groeimarkten en trends, en monitor het aandeel dat je hebt in de exportstroom naar bepaalde landen.

 

Robert den Hertog is Industry Lead Zuivel bij Annual Insight

Picture of Robert den Hertog

Robert den Hertog